onsdag 13 april 2011

När jag fyller 40 ska jag vara snygg. Rik. Lycklig. Och yngre.

Ja, jag vet att jag är för sent ute. För min egen del.
Men titeln på Gunilla Bergenstens bok är ju helt fantastisk:
När jag fyller 40 ska jag vara snygg. Rik. Lycklig. Och yngre.

Och innehållet lättsamt roande.

Några citat:
”Dumheter är alltid bättre ju yngre man är.”
Det kan jag verkligen hålla med om.

”Shopping är en bra medicin. En drog som vår generation nyttjar ihärdigt, till skillnad från våra föräldrar eller deras. Tron på att en ny topp är en lösning är väldigt spridd. Eller en handväska. Själv sätter jag väldigt stor tilltro till skor. Och stövlar. Ja, och handväskor då.”
Ja!

Och slutligen något som jag inte personligen känner in i märgen men som dessvärre är vanligare än man önskar:
”Något händer när barnen kommer. Innan dess var det väl självklart att vi skulle dela det som hade med familjen att göra? Visst sa han att han skulle dela (och vi kanske önsketänkte det till att dela lika, eller?). Hävdade han inte det väldigt intensivt?
Men dela är inte ett par veckor av föräldraledighet. En semester som förlängs i vardera änden. Ställa upp är inte att dela. Assistera är inte att dela. Det är vi kvinnor som har tagit det mesta av föräldraledigheten och är projektledare för familjen. De flesta män jobbar mer än någonsin under småbarnsåren. Ungefär lika mycket som sina pappor…
… Det är intressant att så många av våra män faktiskt väljer sina pappors liv, trots vår fantastiska föräldraförsäkring. Och kanske ännu intressantare att vi gjorde det så lätt för dem att leva som våra pappor. Att vi inte bråkade mer. Tvingade dem att stå för vad de lovade.
Man kan undra vad som hade hänt om man verkligen hade delat föräldraledigheten. Om man inte straffats för att man var hemma med barnen, det är ju då löneskillnaderna etableras och sedan envist hänger kvar.”

Många flash-backs.
Många skratt – så här ett drygt decennium för gammal.
Hade jag läst boken när jag var 39 år, så tror jag att jag hade skrattat mindre men varit mer förberedd på en del saker. Men OK – hellre mindre förberedd och fler skratt.

Här är Gunilla Bergenstens blogg.
Och här finns en DN-intervju med Gunilla Bergensten.

Inga kommentarer: